maanantai 29. syyskuuta 2008

Kiskoliikenne metropolissa välttämätön


Äänestä numeroa 593 Espoossa

Perässähiihtäjä kyselee 29.09 blogissaan Matti Vanhasen vaalitäkyn perään. Tässä omat kommenttini aiheeseen:

Jarkko Rahkonen kirjoittaa
29. syyskuuta 2008 kello 12.56

Perässähiihtäjä kyselee Matti Vanhasen vaalitäkystä. Mielestäni pääminsterille on annettava tunnustus siitä, että hän osallistui Suomen ainoan metropolin rakennetta koskevaan keskusteluun, vaikkakin heikoin perusteluin.
Vaalitäkynä puutarhakaupunkipalleroiden piirtely metropolin rakenteeksi on huono. Varsinkin kun Vanhanen ei ymmärrä kiskoliikenteen välttämättömyyttä metropolin kaupunkien väliselle joukkoliikenteelle. Vanhanen esittää sähköautoja metropolin keskeiseksi liikennevälineeksi. Sähköautoja ei kuitenkaan ole saatavilla riittävästi ja niiden vaatimat uudet tiet ja ajokaistat valtaisivat viheralueet ja vaatisivat satoja miljardeja euroja.

Kiskoliikenne on Helsingin metropolialueen kaupunkien välisen joukkoliikenteen mukavin, turvallisin, nopein ja taloudellisin liikennemuoto. Varsinkin kiskoliikenteen kyky välittää tuhansia matkoja tunnissa kuluttaen murto-osan energiaa matkaa kohden sähköautoon verrattuna on merkittävä etu ilmastotavoitteiden kannalta. Kiskoliikenne tarvitsee vähän maapinta-alaa sähköautojärjestelmään verrattuna.

Vaalitäkynä Nurmijärven kunnanvaltuutettu Matti Vanhasen esitys on nurmijärveläisten kannalta huonosti harkittu. Nurmijärvi ei ole mikään puutarhakaupunki, vaan hajanainen Helsinkiäkin suurempi energiasyöppö, HS 28.09 sivu A10. Nurmijärveläisistä yli puolet käy töissä ja asioi Helsingissä tai muualla. Nurmijärven omakotiasukas maksaa raskaasti matkoistaan euroissa ja matka-ajassa. Lisäksi asuntojen energiahinnat nousevat lähiaikoina vielä nykyisestään.

Vaalitäky on huono kun nyt tulee laajasti tietoon, että nurmijärveläisyys onkin kallista. Nurmijärven imagotappio merkitsee myös vaikeuksia myydä asuntoja ilman suuria alennuksia aiemmasta arvosta.

Lohja on selvästi asukkaalle palvelukykyisempi, jonka suuri miinus on kiskoyhteyden Helsinkiin puuttuminen. Nurmijärven itäiset naapurit Järvenpää ja Kerava ovat kiskoliikenteen ansioista selvästi ihmisen kannalta sitä parempi asuinympäristö.

Lähitulevaisuudessa Helsingin mertopolialueen kaupungit tulee kytkeä kiskoliikenneverkkoon. Toivottavasti lähiaikoina Suomen pääministeri piirtelee lehteen metropolialueen joukkoliikenteelle kiskoverkon ja saa valtion panostamaan tämän alueen liikenteen päästöjen vähentämiseen tehokkaasti. Ennustan, että seuraavissa eduskuntavaaleissa aiheena on ihmisystävällinen metropoli, jossa on palveluiltaan nykyistä monipuolisempia kerrostaloja ja myös vehreää omakotiasumista n. 15 minuutin matkan päässä asemilta.

Ei kommentteja: